Великогабаритні та великовагові транспортні засоби
На сьогодні нормативними документами передбачено перевезення вантажів із загальною масою (разом з масою транспортного засобу) – не більше 40 тонн. Зазначена норма не відрізняється від Європейських норм.
Додатково: для контейнеровозів – 44 тонни, для транспортних засобів, за встановленими Укравтодором та відповідними підрозділами МВС маршрутами – до 46 тонн.
Крім того, вагові параметри контролюються і по навантаженню на вісі – для навантаження на одиночну вісь – 11 тонн, на здвоєну – 16 тонн, на строєну – 22 тонни.
Відповідно до даних, наданих фахівцями ДерждорНДІ, близько 74% автомобільних доріг були збудовані під розрахункові навантаження на вісь – 6 тонн та загальною вагою не більше – 24 т.
Щорічні збитки, які завдаються дорожньому господарству внаслідок руйнування доріг, спричинених рухом великовагових транспортних засобів, складають більш ніж 2 млрд. гривень. За дослідженнями Світового банку, щорічні втрати ВВП країни внаслідок незадовільного стану автомобільних доріг складають 3-4% ВВП. Понад 90% автомобільних доріг в Україні потребують виконання ремонтно-будівельних робіт.
Габаритно-ваговий контроль
Отже, з метою збереження автомобільних доріг загального користування, центральним органом виконавчої влади (Укртрансбезпекою), на яку покладено завдання, зокрема, щодо здійснення габаритно-вагового контролю за транспортними засобами габаритно-вагові параметри, яких перевищують нормативні, розпочато заходи щодо запобігання та недопущення руйнування автомобільних доріг загального користування.
Здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів регулюється:
- Законом України «Про автомобільний транспорт»;
- Законом України «Про дорожній рух»;
- Правилами дорожнього руху, затвердженими постановою Кабінету Міністрів від 10 жовтня 2001 року (зі змінами);
- Постановою Кабінету Міністрів від 27 червня 2007 року № 879 «Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування».
На цей час територіальними органами Укртрансбезпеки спільно зі службами автомобільних доріг в областях та відповідними підрозділами Національної поліції України в областях розпочато здійснення заходів з габаритно-вагового контролю за допомогою пересувних габаритно-вагових комплексів (далі – ГВК).
За результатами роботи вже перевірено 4556 транспортних засобів, з них у 319 виявлено порушення вагових параметрів.
Нараховано плати за проїзд на 150 тис. євро, сплачено – близько 740 тис. гривень.
Накладено штрафних санкцій на суму близько 148 тис. гривень.
Плата за проїзд та штрафи
На сьогодні законодавством та іншими нормативно-правовими актами передбачено відповідальність за здійснення перевезень вантажів понад дозволених нормативів та нараховується плата за проїзд автомобільними дорогами, яка розраховується за відповідною формулою
П = (Рзм + Рнв + Рг) х В,
де П - розмір плати за проїзд;
Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду;
Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду;
Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду;
В - відстань перевезення, кілометрів.
Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.
У разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру:
-
до 10% - плата за проїзд нараховується у подвійному розмірі;
-
на 10-40% - нараховується у потрійному розмірі;
-
більш як на 40% - нараховується у п’ятикратному.
За проїзд без дозвільних документів транспортних засобів, вагові параметри яких перевищують нормативні, передбачений адміністративний штраф у розмірі 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (1700 гривень).
Зміни у законодавстві
З метою удосконалення переліку підстав для зупинки транспортних засобів для здійснення габаритно-вагового контролю, визначення механізму контролю вагових та габаритних параметрів транспортних засобів та їх фіксації спеціальними технічними засобами шляхом низькошвидкісного і високошвидкісного зважування і вимірювання без зупинки автомобіля, та підвищення відповідальності автомобільного перевізника за порушення законодавства під час перевезення вантажів Міністерством інфраструктури України спільно з депутатським корпусом розроблений проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення контролю за безпекою автомобільних перевезень вантажів і відповідальності за порушення правил дорожнього руху», який зареєстрований у ВРУ за № 4661.
Крім того, у ВРУ також зареєстрований проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про автомобільний транспорт» (щодо дотримання вагових або габаритних норм та/або умов, визначених у дозволі на участь у дорожньому русі). (реєстр. № 4660)
Зазначеним законопроектом пропонується встановити солідарну відповідальність для автомобільного перевізника, водія транспортного засобу, відправника вантажу (комерційного посередника, брокера, експедитора), вантажовласника за порушення транспортним засобом встановлених законодавством вагових та/або габаритних норм.
Міністерство інфраструктури України наголошує, що машини з навантаженням більше 40 тонн дорогами України їздити більше не будуть. Просимо всіх перевізників дотримуватися законодавства України.